• Lucia Stachova

Tehotenstvo a telo ženy po pôrode viac do hĺbky.


Diastáza je komplexný problém funkčnosti celého organizmu, nie len estetický problém.




Zdravím vás milé budúce alebo už aj maminky. Chcela by som sa povenovať nasledujúci týždeň viacej fyzioterpii, ak si to môžem tak dovoliť napísať, základným technikám, prevencii vzniku ťažkostí po pôrode, správnemu držaniu tela v tehotenstve, naučiť vás vhodné cviky na bolesti driekovej alebo bedrovej chrbtice a aj samotnej fyzioterapii po pôrode.



Prečo je bráničné dýchanie počas tehotenstva významné?

Počas tehotenstva dochádza vplyvom zväčšovania sa bruška k oslabovaniu brušných svalov. Tento rast umožňuje biela línia, linea alba, čo je pružná blana, ktorá spája priame brušné svaly. Na tehotnom brušku ju môžeme vidieť ako tmavšiu čiaru, ktorá prechádza stredom.

Vplyvom oslabenia brušných svalov však po pôrode môže ostať oslabená, nevrátiť sa späť do pôvodného tvaru a spôsobí diastázu brušných svalov, alebo rozostúpenie brušných svalov.


Čo mám robiť správne už v tehotenstve?

Cvičenie, a to bráničné dýchanie, posilnenie svalstva panvového dna, aktivácia stabilizačného systému, najmä priečnych a šikmých brušných svalov.

Po pôrode môžete využiť aj nalepenie tzv. kinesiotejpov.





Kinesio taping popôrode

Šestonedelie je obdobie po pôrode, keď sa organizmus ženy vracia do stavu, aké bolo pred pôrodom. Je neuveriteľné ako si náš organizmus vie rýchlo poradiť.

K odstráneniu zmien, ktoré vznikli počas tehotenstva, pri pôrode,

po pôrode mu ale môžeme dopomôcť.

Pomocou LTV sa snažíme o reedukáciu, navrátiť ženu do plného funkčného zdravia. Účelom LTV je:

  • Povzbudiť krvný obeh a tým zabrániť vzniku tromboembolického ochorenia

  • Upevniť a posilniť svaly, ktoré boli tehotenstvom preťažené a tie, ktoré boli pri pôrode poškodené (svaly panvového dna)

  • Urýchliť sťahovanie maternice a tým zaistiť jej správnu polohu a malej panvy

  • Povzbudiť činnosť mliečnych žliaz (laktácia)

  • Urýchliť návrat psychickej a telesnej kondície

LTV má význam nielen liečebný a preventívny, ale aj estetický (pri viacerých pôrodoch môže vzniknúť prevísajúce brucho). Spevnením svalstva panvového dna a polohovaním (na lepšie sťahovanie maternice) zabránime vzniku retroverznému postaveniu maternice alebo jej poklesnutiu.

Ak je zle uložená maternica, môže sa neskôr prejaviť bolesťami chrbtice, bolestivou menštruáciou a niekedy aj inkontinenciou. Voľbou správnych cvikov môžeme predísť veretebrogénnym ochoreniam a tiež zabráneniu vzniku estetickej chyby- prevysnutie brucha. Cvičiť odporúčame hneď po pôrode. A to hodiny po pôrode, ak sa cítite dobre.

Maminky cvičíte najprv na lôžku, kde je odstránený vankúš. Dobre vyvetraná miestnosť. Pred cvičením je potrebné vyprázdňovanie močového mechúra, nesmie byť hneď po jedle alebo pred jedlom.

Cvičenie trvá zo začiatku 10min., neskôr 20min. Každý cvik opakujeme zo začiatku 5x, neskôr 10x, vždy sa riadite svojim pocitom. DK vo všetkých polohách (na chrbte, na boku, na bruchu), pokračujeme v polohovaní.

Po prepustení z nemocnice odporúčam konzultáciu s fyzioterapeutom, ktorú vám poradí hlavné techniky a skontroluje stav bruška po pôrode.


U nás v centre sa maminkám po pôrode venuje fyzioterapeutka Veronika, v rámci skupinového cvičenia, ktorá využíva po pôrode aj techniku “tejpovania” kedy si to bruško bezprostredne po pôrode zafixuje, podporí tak regeneráciu svalov a maminku vie poučiť a odborne poradiť.

Pôrod je sám o sebe náročným procesom, ktorý má veľký vplyv na ženské telo, ale predovšetkým panvové dno (aj rôznymi zásahmi ako sú nástrihy, poranenia nervov, natrhnutia svalov, odtrhnutie úponov svalov a pod.) ním trpí.

Podobne to platí aj po sekcii, pretože rez prebieha priamo cez všetky vrstvy: kožu, podkožie, fascie, obaly svalov, svaly až samotnú maternicu. Ide o náročný operačný zásah, brušné svaly sú tým vyradené na dlhší čas a samotné sa potrebujú zotaviť. Keď je dieťatko na svete začína proces rekonvalescencie, v ktorom nastupuje hormón oxytocín, ktorý pomáha pri zavinovaní maternice a pomáha roztiahnutým brušným svalom dostať sa do čo najlepšej pôvodnej formy.


Panvové dno sa po tehotenstve a pôrode tiež potrebuje zotaviť, postupne sťahovať a sfunkčniť sa. Počas tohto obdobia je náš hlboký stabilizačný systém do istej miery „vyradený z hry“ a nemôže naplno plniť svoju funkciu, čo spôsobuje okrem iného aj nesprávne držanie tela. Ak dáme dokopy nesprávne držanie tela, nesprávne pohybové návyky spred tehotenstva a stav HSS po pôrode môže dôjsť viacerým zdravotným problémom.



Myslite na to maminky už v tehotenstve, poraďte sa so svojim fyzioterapeutom, alebo pôrodnou asistentkou a cielenými cvikmi, ukážkou a edukáciou vám bude zasa o niečo zdravšie a môžete si naplno vychutnávať vaše krásne celkom nové obdobie s vašim bábätkom.


Majte sa krásne.

Lucka.

aktivácia a relaxácia svalov

0 comments

Recent Posts

See All